Lyxiga bullar, recept!

Några av er ville ha receptet på "lyxiga saffransbullar" så här har ni det..
Jag gillar inte mandelmassa som det ska va i fyllningen så jag gjorde en vaniljfyllning i stället, men jag skriver båda fynningarna så får ni ta den som passar er.





ca. 40-50 st

50g jäst
100g smör
5dl mjölk
250g kesella (10%)
2 påsar saffran (1g)
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca. 17 dl vetemjöl

Fyllning 1:
ca 150 g smör
500g mandelmassa

eller

Fyllning 2:
150g smör
6 msk vaniljsocker
5msk strösocker
(2,3 msk floursocker)

Gör såhär:
smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och varm till fingervarmt, 37 grader. Häll degspadet över jästen.Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kesella, saffran,socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca. 40min. Arbeta i hop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa (eller rör ihop vaniljfynningen och bred ut ). Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar. Låt jäsa övertäckt i 30 min. Sätt ungnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg, strö på pärlsocker. Grädda i ugnen 5-8 min.

Den som gillar russin kan peta i några.


LYCKA TILL!!

//HANNA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0